Indra-pang


This modest temple-like structure, known as Indra-pang — a shrine of Lengdon (Chief deity of the Ahoms in heaven and ruler of the universe — is the place where the Tai Ahoms celebrate their two most important religious ceremonies, Me-Dam Me-Phi and Tarpan (Torpon), every year.


Me-Dam Me-Phi


Me-Dam Me-Phi is a major annual worship (now a religious festival) of the Tai Ahoms in Assam. ‘Me’ denotes offerings, ‘Dam’ means spirit of the dead/ancestors, and ‘Phi’ refers to gods. These words, when combined, mean to make offerings to the ancestors and gods. The Tai-Ahoms revere the ancestors as Gods. They believe that after death, a person stays in the state of ‘Dam’, and then becomes ‘Phi’ or God to ascend to heaven.

The Ahom kings observed Me-Dam Me Phi after wars and victories to keep potential threats at bay. Rituals were performed to evoke blessings from the ancestors so that the living generation could live in peace and flourish. In Ahom Buranji are recorded several instances of observing Me-Dam Me-Phi at Charaideo are recorded. Today, Me-dam Me-phi has become a public function and is performed every year on 31st January all across the state of Assam. On that particular day, the people worship their ancestors, invoke them to come down from heaven to the altar of Me-dam Me-phi, accept traditional food, fruits and ‘Luk-lao’ (a traditional rice-wine) and bless them. The ceremony, an intangible cultural heritage, thus builds a bridge between the past and the present.


Tarpan (Torpon)


Tarpan (oblations to ancestors), is observed every year on the fourth Krishna Chaturthi Day (the 14th day of the Waning Moon) falling in March/April of the Gregorian calendar. The ceremony is observed with grave solemnity to pay homage to the departed souls of the Chaophas (later Swargadevas), the Tai-Ahom kings who ruled over Assam, plus two forefathers, Khunlung and Khunlai, the grandsons of Lengdon (the Lord of Heaven and the progenitor of the Tai-Ahoms).

In the year 1942, the direct lineage descendants of the Ahom Royal Dynasties, residing at Charaideo and nearby localities, assembled at Charaideo and paid homage to their ancestors in traditional Vaishnavite style. But from 1981, the Vaishnavite forms were replaced by the traditional Ahom forms and now the ceremony lasts two days. Presently, the ceremony is conducted by the Deodhais and Bailungs of the Ahom priestly clans. All the main rituals are performed in and around the area of Indra-pang.

The current ritualistic functions are a concise and symbolic version of the old elaborate ritualistic traditions. Like Me-Dam Me-Phi, the ritual of Tarpan also provides a cultural link of the present to the past.

ইন্দ্ৰপাঙ


ইন্দ্রপাঙ হ'ল এটি মন্দিৰ সদৃশ পাঠান, য'ত লেংদন যাক স্বৰ্গত থকা আহোমৰ প্ৰধান দেৱতা আৰু মহাবিশ্বৰ শাসক বুলি ধৰা হয়। সেই লেংদনৰেই পূজা-অৰ্চনাৰ অৰ্থে ইন্দ্ৰপাঙ সজোৱা হৈছিল। এই ইন্দ্ৰপাঙতেই প্ৰতি বছৰে তাই আহোম সকলে মে-ডাম-মে-ফি আৰু তৰ্পন উদযাপন কৰে।



মে-ডাম-মে-ফি


মে-ডাম-মে-ফি হ'ল তাই আহোম সকলৰ এটি প্ৰধান বাৰ্ষিক পূজা তথা এটি ধৰ্মীয় উৎসৱ। মে অৰ্থাৎ অৰ্ঘ্য, ডাম অৰ্থাৎ মৃতকৰ আত্মা আৰু ফি মানে দেৱতা। ইয়াৰ অৰ্থ হ'ল পূৰ্বপুৰুষ আৰু দেৱতা সকললৈ পূজা আগবঢ়োৱা। তাই আহোম সকলে পূৰ্বপুৰুষক ঈশ্বৰৰ মৰ্যদা দিয়ে। তেওঁলোকে বিশ্বাস কৰে যে, মৃত্যুৰ পাছত সেই ব্যক্তিজন দেৱতাৰ ৰূপ লৈ স্বৰ্গত প্ৰৱেশ কৰে। আহোম ৰজা সকলে যুদ্ধ বিগ্ৰহৰ সময়ত বিপদ বিঘিনি দুৰ কৰিবলৈ মে-ডাম-মে-ফি পালন কৰিছিল। এতিয়াও জীৱিত সকলৰ শান্তি কামনাৰে তাই আহোম সকলে পূৰ্বপুৰুষৰ আশীর্বাদ বিচাৰি এই অনুষ্ঠান সম্পাদন কৰে। বৰ্তমান মে-ডাম-মে-ফি এটি জন সাধাৰণৰ অনুষ্ঠানলৈ ৰূপান্তৰিত হৈছে। প্ৰতি বছৰে ৩১ জানুৱাৰী তাৰিখে মে-ডাম-মে-ফি সমগ্র অসমতে পালন কৰা হয়।



তৰ্পন


প্ৰতি বছৰৰ চতুর্থটো কৃষ্ণা চতুৰ্থীত তৰ্পন অনুষ্ঠান পালিত হয়। অসমৰ পূর্বৰ শাসক তাই আহোম ৰজা সকলৰ প্ৰয়াত আত্মাৰ প্ৰতি শ্ৰদ্ধা জনাই অতি গাম্ভীর্য্যতাৰে এই অনুষ্ঠানটি পালন কৰা হয়। বৰ্তমান এই অনুষ্ঠানটি আহোম পুৰোহিত ফৈদৰ দেওধাই আৰু বাইলুং সকলৰ দ্বাৰা পৰিচালিত হয়। ইয়াৰ প্ৰধান আচাৰ অনুষ্ঠানটি ইন্দ্ৰপাঙৰ ওচৰ পাজৰ এলেকাত পালিত হয়। মে-ডাম-মে-ফি ৰ দৰেই তৰ্পনৰ আচাৰ ব্যবস্থাই বৰ্তমানৰ লগত অতিতৰ সংস্কৃতিৰ সংযোগ স্থাপন কৰে।